مازندران - قائمشهر - خیابان ساری بین یاس 17 و 19 طبقه فوقانی کنتاکی

جزئیات وبلاگ

Image
  • 03 شهریور 1401

چرا بعضی از استارتاپ ها شکست می خورند؟

شکست استارتاپ ها

شاید شما هم در اطرافتان استارتاپ هایی را دیده باشید که شکست خورده اند. بسیاری از استارتاپ هایی که شکست می خورند یک سری نکات را رعایت نمی کنند و همین رعایت نکردن سبب شکست شان می شود. قصد داریم در این مقاله مواردی را بیان کنم که باعث شکست استارتاپ ها می شود تا شما بدانید علت با شکست مواجه شدن برخی از استارتاپ ها چه هست و همچنین شما با آگاه شدن از این موارد دیگر آن ها را تکرار نکنید تا استارتاپ تان شکست نخورد تا ناچار شوید آن را رها کنید. 

 

 

چرا بعضی از استارتاپ ها شکست می خورند؟

ندانستن مفهوم اصلی استارتاپ اولین نکته ای است که افراد در شروع استارت خود متوجه آن نیستند و به طور معمول هم یکی از عواملی است که منجر به شکست استارتاپ ها می گردد. اگر این سوال استارتاپ یعنی چه را از این افراد بپرسید عموما پاسخ درستی به شما نمی دهند. بسیاری از افراد گمان می کنند که راه اندازی یک سایت با سیستم های مدیریت محتوا مانند وردپرس یا جوملا یعنی استارت زدن یک استارتاپ. در حالی که اصلا اینگونه نیست. معنی استارتاپ این است که یک ایده حرفی برای گفتن داشته باشد. به عبارتی شما بتوانید توسط آن ایده مطرح شوید.

معنی استارتاپ این نیست که شما ایده ای داشته باشید که برای اولین بار در اینترنت اجرا شده است.  بسیاری از  استارتاپ ها دارند از ایده های قدیمی که حرفی برای گفتن دارند استفاده می کنند به گونه ای که دقیقا از همان  ایده های قدیمی را تکرار نمی کنند. متاسفانه برخی افراد بر این باورند که هر کسب و کار جدیدی که در اینترنت راه اندازی می شود استارتاپ نام دارد  که اصلا اینگونه نیست. یک استارتاپ می تواند در فضای فیزیکی و در کسب و کارهای سنتی هم شکل بگیرد.


استفاده از ایده های ناپخته

از دیگر دلایلی که سبب شکست استارتاپ ها می شود راه اندازی عجله ای استارتاپ است. یا برای راه اندازی استارتاپ از ایده های قدیمی و یا ناپخته استفاده کنند. برخی افراد فقط برای مطرح شدن خود استارتاپی را راه اندازی می کنند که فقط بگویند ما هم هستیم! این افراد پشت راه اندازی استارتاپ شان 

نه هدفی دارند نه تحقیقی انجام داده اند. برخی افراد هم هستند که برای راه اندازی استارتاپ شان زمان و هزینه  زیادی می گذارند اما استارتاپی را راه اندازی کرده اند که اصلا بازار هدف خوبی ندارد یا اینکه بازار هدف آن خیلی محدود می باشد.

استارتاپی که راه اندازی می شود می بایست  بازار هدف بزرگی داشته باشد، قابلیت گسترش و تکرار پذیر بودن را داشته باشد. یعنی مخاطبان  به آن استارتاپ محتاج  باشند و همیشه از محصولات و خدمات آن استارتاپ استفاده کنند.بسیاری افراد بر این باورند که مشتریان شان فقط به یک نوع محصول نیاز دارند و به همین دلیل محصولات خود را بسیار محدود می کنند و آن را گسترش نمی دهند. در حقیقت این افراد هیچ اهمیتی به نیاز مشتریان خود نمی دهند و همین نر هم موجب می شود تا استارتاپ شان با شکست مواجه شود.

 

استارتاپ به این معنی می باشد که ایده ای باشد  که با کمترین هزینه مشتریان خود را چندین برابر کند و همچنین تکرار پذیر هم  باشد.

 


استفاده از ایده های تکراری

تکراری بودن ایده یکی از عواملی است که  باعث شکست استارتاپ ها می گردد. برخی افراد با ایده های تکراری می خواهند استارتاپ خود را راه اندازی کنند و یا با بزرگانی که از قبل در این حوزه ها بوده اند رقابت کنند. برای نمونه  سایت های بسیاری در زمینه تبلیغات کلیکی در ایران فعالیت می کنند که بسیار موفق هستند اما این دلیل نمی شود که شما بخواهید با این سایت ها رقابت کنید. اپر بخواهید با بزرگان رقابت کنید شکست می خورید آن هم زمانی که شما هیچ حرف جدیدی نداشته باشید که آن را مطرح کنید و دوباره همان ها را تکرار کنید. سایت دیجیاتو پس از زومیت کارش را شروع کرد که الان می بینید دیجیاتو هم در جایگاه خوبی قرار دارد. دلیلش این بود که دیجیاتو حرف های زیادی برای گفتن داشت.


 استفاده از ایده های کپی

کپی برداری از سایت ها و ایده های خارجی از دیگر دلایلی است که باعث شکست استارتاپ های ایرانی می گردد. گاهی  اوقات احتمال دارد ایده های کشورهای خارجی  در دیگر کشور ها جواب دهد ولی برای هر ایده ای نه.  خیلی از ایده هایی که در دیگر کشور ها موفق بوده اند بیشتر به دلیل نوع فرهنگ و اقتصاد و موارد دیگر بوده است. لازم به ذکر است که این ایده ها و استارتاپ ها به هیچ عنوان در ایران  ضمانت شده نمی باشد. برای  مثال آپارات نمونه کپی شده یوتیوب است. آپارات موفق ترین سایت اشتراک ویدیو در ایران  می باشد. اگر شما بخواهید دوباره ایده آپارات را راه اندازی بی شک اشتباه است چون رقابت با آپارات کار درستی نیست.  

 

 

 استفاده از تیم نامناسب

استفاده از تیم نامناسب از دیگر عوامل شکست استارتاپ ها به شمار می آید. برخی افراد برای راه اندازی تیم کاری و یا شریک برای کار خود  از افرادی استفاده می کنند که تجربه لازم  و تخصصی را در این زمینه ندارند. همچنین برخی افراد دیگر هم چون از قدیم با یک سری افراد دوست هستند، از آن ها برای تیم استارتاپ خود استفاده میکنند. این افراد گمان میکنند به واسطه دوستی خوبی که در دوران دانشگاه یا فضای مجازی با هم داشته اند پس قطع به یقین در کارشان هم موفق می شوند.  در حالی که اصلا این گونه نیست. شما می بایست در انتخاب تیم خود دقت و توجه زیادی به خرج دهید. برای راه اندازی استارتاپ تان از افراد متخصص و خبره استفاده کنید.


شبکه سازی نادرست

شبکه سازی نادرست یکی دیگر از عوامل شکست استارتاپ  در ایران می باشد. خیلی  از افرادی که که  در ایران استارتاپی را که راه اندازی می کنند، نمی توانند آن را در فضای مجازی گسترش دهند به عبارتی توانایی بزرگتر کردن کسب و کارشان از طریق فضای مجازی نیستند. عده ای بر این باورند که هر چه قدر که تعداد افرادی که آن ها را در شبکه های اجتماعی دنبال می کنند، بیشتر باشد عاملی بای موفقیت و پیشرفت کارشان است. باید بگوییم اینگونه نیست. در شبکه های اجتماعی کیفیت افرادی که شما را دنبال می کنند امری بسیار هم است . برای مثال در شبکه اجتماعی لینکدین افرادی مشاهده می شوند که که بدوناینکه اطلاعی از تخصص فرد بدانند اورا دنیال می کنند. اصلا چه دلیل وجوددارد کسی حرفه کاری اش با شما یکی نیست و کارش هیچ ربطی به کار شما ندارد شما را دنبال کند و یا بالعکس.  پس همیشه به دنبال این باشید که به  صورت هدفمند دوستان خود را در فضای مجازی گسترش دهید. 
 

 

 

نداشتن صبر

یک عامل دیگر باعث نابودی استارتاپ ها می گردد نداشتن صبر است. اگر می خواهید در هر کاری به نتیجه ایده آل خود برسید باید صبر داشته باشید. برخی افراد به دنبال یک شبه پولدار شدن هستند.ولی باید بدانید که در استارتاپ ها اصلا همچین چیزی نیست که شما بتوانید یک شبه پولدار شوید. برای نمونه همین اسنپ کارش را از سال 93 شروع کرده است اما در اوایل شروع کارش اصلا اینگونه نبود که حالا هست. این اسنپی که امروز می بینید که اینگونه بر سر زبانها افتاده نتیجه صبر است. پس برای اینکه بخواهید  به نتیجه مورد نظرتان برسید باید صبوری به خرج دهید. در همین راستا  برخی از استارتاپ ها را دیده ام که بعد از 2 یا 3 سال به درآمد زایی رسیده و معروف شده اند.