مازندران - قائمشهر - خیابان ساری بین یاس 17 و 19 طبقه فوقانی کنتاکی

جزئیات وبلاگ

Image
  • 30 مهر 1401

چگونه در فضای مجازی کسب و کار راه اندازی کنیم؟

آموزش راه اندازی کسب و کار در فضای مجازی

 

اگر بخواهیم در یک تعریف کلی کسب و کار مجازی(اینترنتی) را تعریف کنیم می توانیم به کسب درآمد از طریق اینترنت و هر فعالیت اینترنتی که منجر به درآمدزایی شود را بگوییم. 

یکی از جذاب ترین شغل های دنیا کسب و کار در فضای مجازی و به صورت اینترنتی می باشد. زیرا در هر شرایطی و بدون محدودیت زمان و مکان، کسب و کارتان برای شما پول سازی می کند.

قصد داریم در این مقاله طریقه راه اندازی و نکات کسب و کار در محیط مجازی بر برای شما توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

 

 

انواع مدل‌های کسب و کار مجازی

 

  • فروش کالا

در این مدل از کسب و کار مجازی، کالای مورد نظر به طور مستقیم یا غیر مستقیم به مشتری عرضه می گردد. برای مثال یک فروشگاه اینترنتی که هم محصولاتی را برای فروش عرضه می کند و هم از فروشندگان دیگر محصولاتی را می گیرد و به مشتری می فروشد، نوعی از فروش کالا در کسب و کار مجازی به حساب می آید.

 

  • فروش خدمات

در این مدل از کسب و کار مجازی، خدمات به طور کاملا مستقیم و توسط واسطه ای به مشتریان عرضه می گردد.مانند بسیاری از سایت های فروش که هم خودشان سرور برای ارائه خدمات دارند و هم این‌که از شرکت های خارجی به صورت واسطه‌ای خدمات به مشتریان عرضه می کنند.

 

  • آموزش و فروش محتوا

تولید محتوا و فروش آموزش از بهترین و کم دردسر ترین مدل کسب و کار مجازی  است. یکی از بهترین مدل های کسب و کار اینترنتی این است که محتوا تولید کنید و آن را به پول تبدیل کنید. هم می توانید به طور مستقیم محتوا را به پول تبدیل کنید و هم به طور غیر مستقیم.

به طور مستقیم یعنی مانند سایت هایی که محصولات آموزشی تولید می کنند و به طور دانلودی می فروشند.

منظور از تبدیل محتوا به پول به طور غیر مستقیم هم این است که از طریق محتوایی که تولید می کنید و ترافیکی که در روز به دست می آورید، کسب درآمد کنید. مانند سایت هایی که با تولید محتوا و جذب ترافیک بالا از طریق تبلیغات برای دیگر شرکت ها و سایت ها، درآمد بسیار بالایی کسب می کنند.

کسب و کار اینترنتی آموزش محور را می توان بدون سرمایه اولیه هم به سادگی راه اندازی کرد. زیرا نه نیازی به  هزینه های گزافی برای طراحی سایت است  و نه این‌ که پای محصول یا خدمت خاصی در میان است که نیاز به هزینه بالا برای تامین اش باشد. 

البته می بایست پیش از هر چیز حتی قبل از انتخاب خدمت یا محصول، به این فکر کنید کسب و کارتان این قابلیت را داشته باشد که به طور مداوم و پایدار به شما پول برساند، یعنی قابلیت اتوماتیک سازی را دارا باشد که بتوانید بعد از مدتی، نقش خودتان را از چرخه اجرایی خارج کنید به طوری که سیستم درآمد زایی تان قطع نشود و ادامه دار باشد.

 

 

چگونه یک کسب و کار مجازی راه اندازی کنیم؟

 

  • شناسایی توانایی ها

اولین کاری است که می بایست انجام دهید شناسایی توانایی ها است. باید ببینید چه توانایی هایی دارید. به این دلیل می گویم توانایی های خود را شناسایی کنید که در ادامه راه حتما باید از آن ها در کسب و کارتان استفاده کنید.

 

حال اگر هیچ تخصصی نداریم چگونه کسب و کار مجازی راه اندازی کنیم؟

 

اگر هم هیچ  توانایی خاصی ندارید، حداقل توانایی هایی که یک مدیر سایت و کسب و کار اینترنتی باید داشته باشد را یاد بگیرید. اصلا کار دشواری نیست و فقط نیاز است کمی در روز زمان خود را روی یادگیری بگذارید. به سادگی می توانید نیاز های خود را رفع کنید.

 

  • انتخاب حوزه کاری

منظور از انتخاب حوزه کاری این نیست که حتما می بایست ایده نابی داشته باشید.

اصلا قصد ما این نیست که کسب و کار خود را با ایده ای استارت بزنیم که از پیش به واسطه شخص دیگری عملی نشده است. بلکه ایده اصلا چیز مهمی نیست. مهم این است که کسب و کاری که می خواهید راه اندازی کنید چه قدر طرفدار دارد یا اینکه چقدر می تواند نیازهای  مردم را رفع کند و مشتری جذب کند.

انتخاب حوزه کاری شما می تواند با توجه با تخصص و توانایی های شما انجام گیرد. برای مثال شما به یکی از زبان های برنامه نویسی موبایلی تسلط دارید اما تا الان هیچ کسب و کار آنلاینی نداشته اید، حالا می توانید از این تخصص تان بهره بگیرید و سایتی آموزشی در این زمینه راه اندازی کنید.

بسیاری از افراد هم تخصص خاصی ندارند و به دنبال حوزه کاری پر طرفدار هستند. در این وضعیت چند حالت پیش می آید، یا این‌ که حوزه کاری پر طرفداری را باید پیدا کنند و تلاش کنند در آن متخصص شوند و یا اینکه اگر توانایی متخصص شدن در آن حوزه کاری را ندارند باید به سمت فروش محصولات پرطرفدار به طور واسطه ای بروند. بنابراین برای این‌که حوزه کاری مناسبی جهت راه اندازی کسب و کارمان انتخاب کنیم، باید در آن حوزه به تحقیق و بررسی بپردازیم.

 

  • بررسی سایت های رقبا

 یکی از مهمترین کارها بررسی رقبا است  که حتما پیش از شروع کسب و کار اینترنتی تان باید انجام دهید. برای این کار سایت هایی که در صفحه اول گوگل که مربوط به حوزه کاری خود هستند را شناسایی کنید و مورد بررسی قرار دهید.

در همین راستا، محتوای سایت رقبای خود را بررسی کنید. محتوا مهم‌ترین چیزی است که از بررسی آن می توان به حرفه ای بودن سایت مورد نظر پی برد. اگر محتوای آن ها ضعیف باشد شما از وضعیت محتوای ضعیف آنان مطلع می شوید و می توانید با تمرکز بیشتر روی محتوا بر آنها غلبه کنید. اگر محتوای آن ها قوی باشد شما باید تلاش کنید محتوایی قوی تر از آن ها و در فرمت های متفاوت ارائه کنید تا بتوانید با آن ها رقابت کنید.

در بررسی رقبای خود در ارائه خدمات و محصولات نیز می توانید بخش تبلیغ نویسی صفحه محصولات آن ها را بررسی کنید. از همین بررسی های موردی از خیلی چیزها مطلع می شوید.

 

  • راه اندازی و طراحی سایت

انتخاب هاست و نام دامین اولین کاری است که باید انجام دهید. نام دامین را باید با توجه به حوزه کاری تان انتخاب کنید. انتخاب نام دامین بر عهده خودتان می باشد و برای انتخاب هاست و در واقع شرکتی که میزبانی سایت شما را انجام دهد. باید به نکات مهمی که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم، توجه کنید.

اول این‌ که اصلا به سمت هاست های ارزان قیمت نروید و دوم این‌ که مهم‌ترین چیزی که باید مد نظرتان باشد پشتیبانی است. کیفیت هاست هم که جای خود را دارد. سرعت هاست بسیار حائز اهمیت است. سعی کنید از پر سرعت بودن هاست خود اطمینان حاصل کنید و آخرین یا شاید مهم‌ترین مورد آپ تایم بودن سایت است. خیلی مهم است که سایت شما همیشه در دسترس مخاطبانتان باشد.

 

  • جذب ترافیک هدفمند

تا زمانی که سایت شما ترافیک خوبی نداشته باشد، نمی تواند شما را به درآمد برساند. روش های بسیاری جهت افزایش ترافیک سایت وجود دارد که یکی از بهترین های آن ها سئو سایت است. هنگامی که سایت شما در کلمات و عبارات کلیدی مربوط به حوزه کاری تان صفحه اول گوگل باشد شک نکنید ترافیک زیادی را روزانه می توانید از طریق گوگل بدست آورید.

استفاده از بازاریابی محتوا یکی از بهترین روش ها برای افزایش بازدید سایت می باشد. بازاریابی محتوا یعنی تولید محتوا در راستای رفع نیاز مخاطبان تان که به شما کمک می کند تا مخاطبان واقعی کسب و کارتان را کسب کنید.

 

  • ساخت مشتری وفادار

آخرین قدم ساخت مشتری وفادار است. اگر قصد دارید  کسب و کار موفقی داشته باشید باید به مشتریان خود اهمیت بدهید. موفقیت شما در کسب و کارتان بسته به مشتریان تان است. اگر مشتریان راضی زیادی داشته باشید، مطمئن باشید همان مشتریان برای شما مشتریان جدید می سازند. خیلی از برند ها فقط از طریق مشتریان فعلی خودشان توانسته اند به معروفیت برسند. این روزها مردم حرف دوستان و آشنایان شان را بیشتر از تبلیغات اینترنتی قبول می کنند. تا زمانی هم که مشتریان راضی نداشته باشید این کار تقریبا  برای شما غیر ممکن خواهد بود.

برای این‌ که مشتریان فعلی تان برای شما مشتریان جدید بیاورند کافی است همیشه آن ها را راضی نگه دارید. یکی از مهمترین موارد در وفادار سازی مشتریان علاوه بر ارائه محصولات و خدمات با کیفیت، پشتیبانی خوب است. در هر شرایطی باید جوابگوی مشتریان تان باشید و فراموش نکنید که همیشه حق با مشتری شماست. شما وظیفه دارید مشکل آن ها را برطرف سازید.

برای وفادار سازی مشتریان بهتر است از تخفیف های دوره ای و ارسال هدایای ماهانه به ایمیل آن ها استفاده کنید. اگر قسمتی برای سوال و جواب در سایت داشته باشید خیلی خوب است. قسمتی به عنوان سوالات متداول، راهنمای خرید از سایت، بهینه سازی صفحه محصولات و فرآیند خرید و داشتن صفحات درباره ما و تماس با مایی که واقعی باشند در جذب مشتری بسیار موثر است.